Daniël in Zuid-Afrika

Naam
Daniël

Hoe lang heb je stage gelopen
12 weken

Korte biografie

Mijn naam is Daniël. Ik ben 22 jaar en ik volg de ALO in Groningen. Voor mijn minor international sports development ben ik naar Zuid Afrika gegaan om daar een buitenlandse stage te volgen. Zelf ben ik een groot sportfanaat en een buitenlandse stage leek mij altijd nog eens leuk om te doen en dit was de perfecte mogelijkheid.

Zelf sta ik in Nederland ook regelmatig als LO docent voor de klas, maar het grootste verschil wat ik bij de lessen meegemaakt heb is de waardering die je terugkrijgt vanuit de kinderen.

Hoe tevreden was je met de begeleiding in Nederland?

Hier was ik erg tevreden over. Vooraf heb ik een aantal gesprekken gehad met Ruben en die heeft mij genoeg informatie gegeven over wat ik kon verwachten en wat er geregeld moest worden.

Mijn verhaal

Mijn tijd begon in februari. Ik ben in het aankomst weekend van 7 februari aangekomen en ik raad iedereen aan om in aankomst weekenden aan te komen. In dit soort weekenden hebben ze dingen gepland, zodat je direct kennis maakt met de cultuur en de stad. De eerste dagen is het wel wennen aan alles, maar hier word je goed in meegenomen door je mede vrijwilligers.

In het weekend heb ik mijn voorkeuren doorgegeven over hoe ik mijn stage vorm wil geven. Je hebt veel verschillende sporten waarin je kunt lesgeven, maar je hebt ook teaching en childcare. Mijn stage heb ik vormgegeven door 3 keer te coachen (2x voetbal en 1x zwemles) en 1 keer teachen. Persoonlijk vond ik de afwisseling prettig, maar als ik iets aan wou passen dan was dit ook zo geregeld.
Naast de mogelijkheden die je vanuit het bedrijf krijgt ben ik bij een voetbalacademie terecht gekomen om daar nog extra trainingen te geven. De voetbalacademie heet Stars Unite. Hier kon ik mijzelf extra uitdagen als trainer, omdat het niveau van deze spelers echt hoog ligt.

Zelf sta ik in Nederland ook regelmatig als LO docent voor de klas, maar het grootste verschil wat ik bij de lessen meegemaakt heb is de waardering die je terugkrijgt vanuit de kinderen. De kinderen kijken altijd uit naar je komst en komen je dan ook vaak in grote getallen met veel enthousiasme ontvangen. Wat het ook mooi maakt is dat het niet uitmaakt of je ooit een les hebt gegeven, maar zolang je die kinderen lekker bezig houd en dan groei je vanzelf in het lesgeven. Er word veel gesproken over de impact die je als coach op de kinderen maakt en dat er soms vergeten word dat die kinderen doormiddel van hun enthousiasme en dankbaarheid ook een enorme impact op jou maken.

Bij teachen ben je vooral bezig met het ondersteunen van de docent. Er zijn altijd wel klassen waar je kunt helpen en het mooie is dat je niet de hele dag bij 1 klas hoeft te blijven. Er is veel te doen tijdens zo’n dag. Je kan met de jongste groepen buiten spelen of op een speelse manier de taal leren tot aan lezen of zelf een Engels les geven met de oudere groepen.

Naast het stage gedeelte heb je ook vrije tijd. In en rondom de stad is ongelofelijk veel te doen. We hebben ongelooflijk veel dingen gedaan zoals safari, stappen met z’n allen, surfen in Jeffreys Bay, bungeejumpen, skydiven, sportwedstrijden, met z’n allen sporten, garden route + Kaapstad en nog veel meer. Je gaat je geen tel vervelen dat is een ding wat zeker is.
Je zult de tijd van je leven hebben, veel nieuwe vrienden maken en momenten meemaken die je nooit meer zult vergeten!

Welk advies zou je mee willen geven aan toekomstige stagiairs/vrijwilligers?

Geniet, leer en maak het beste van je tijd op z’n stage, want voordat je het weet zit je weer in het vliegtuig naar huis.